I. Cel raportu
Ocena możliwości eksploatacji złóż węgla kamiennego w rejonie Kazekowskiej oraz wskazanie warunków geologicznych, ekonomicznych i infrastrukturalnych.
II. Lokalizacja i dostępność
Kazekowska położona jest nad morzem, co daje wyjątkową przewagę w transporcie wydobytego węgla drogą morską.
Naturalna zatoka ułatwia planowanie przyszłego nabrzeża przeładunkowego.
Połączenia lądowe ograniczone, ale możliwość budowy bocznicy kolejowej w głąb lądu stwarza dogodne warunki logistyczne.
III. Charakterystyka geologiczna
Złoża węgla występują w warstwach piaszczysto-gliniastych, zalegają głębiej niż w Ignacjewie i Azarach – 150 do 250 m.
Węgiel średniej jakości, o kaloryczności około 4800–5000 kcal/kg, niskosiarkowy.
Ze względu na głębokość i wilgotność terenu konieczne jest stosowanie metody podziemnej z systemem odwodnienia.
IV. Potencjał wydobywczy
Szacowane zasoby: ok. 1,5 miliona ton (więcej niż w Azarach i Ignacjewie).
Wydajność początkowa: 180–220 ton dziennie przy wykorzystaniu maszyn parowych i szybu głębinowego.
Transport surowca bezpośrednio do portu w Kazekowskiej umożliwia eksport morski do innych regionów.
V. Wnioski i rekomendacje
Eksploatacja złóż w Kazekowskiej jest opłacalna dzięki bliskości morza i możliwości transportu wodnego.
Konieczne jest zastosowanie rozbudowanego systemu odwodnienia z powodu wysokiego poziomu wód gruntowych.
Inwestycje w szyb głębinowy, maszynownię parową i nabrzeże przeładunkowe są kluczowe dla sukcesu przedsięwzięcia.
Kazekowsk "RusUgol" wydobycie węgla
- Karol von Württemberg • Stempel
- Baron
- Posty: 41
- Rejestracja: 08 wrz 2025, 18:58
Kazekowsk "RusUgol" wydobycie węgla
Karl von Württemberg
Senator Rusowii
Król Wirtembergii

- Karol von Württemberg • Stempel
- Baron
- Posty: 41
- Rejestracja: 08 wrz 2025, 18:58
Re: Kazekowsk "RusUgol"
I. Centrum wydobywcze
Szyb główny: zlokalizowany około 1 km od linii brzegowej, w miejscu stabilnym geologicznie.
Plac składowy: połączony z szybem i nabrzeżem, przygotowany do przeładunku węgla na statki.
Maszynownia parowa i kotłownia: zbudowane z cegły, z dostępem do wody morskiej poprzez specjalne kanały chłodzące.
II. Infrastruktura transportowa
Droga wozowa: prowadząca od szybu do portu i dalej w głąb lądu.
Nabrzeże przeładunkowe: dostosowane do statków parowych średniej wielkości.
Planowana bocznica kolejowa: umożliwiająca transport węgla do Azarów i Ignacjewa.
III. Zabudowania pracownicze
Kolonia robotnicza: drewniane baraki i kilkanaście murowanych domów familijnych dla górników.
Baraki sezonowe: dla robotników najemnych pracujących przy transporcie i przeładunku.
Karczma i sklep: usytuowane w centrum kolonii.
Szkoła elementarna: planowana w północnej części osady.
Kaplica nadmorska: pełniąca funkcję religijną i społeczną.
IV. Infrastruktura techniczna
Warsztat mechaniczny: przy szybie, do obsługi maszyn górniczych i parowych.
Magazyn materiałów wybuchowych: wzniesiony z dala od kolonii robotniczej, w kierunku północnym.
Studnie i zbiorniki wodne: w kilku punktach, zasilające osadę i zakład.
V. Krajobraz i porządkowanie przestrzeni
Pola uprawne i łąki: pozostawione po zachodniej stronie miejscowości.
Drogi polne: przystosowane do ciężkiego transportu wozowego.
Pas drzew ochronnych: między kolonią robotniczą a placem składowym i szybem.
Karl von Württemberg
Senator Rusowii
Król Wirtembergii
